Wednesday, May 26, 2010

Cinta Sahabat Dalam Berukhwah Namun Mesti Ada Lawan dan Benci

Salam,tajuk pn nmpak complicated kan,relex2...meh kita kupas satu per satu...CINTA...manusia ni mmg xlari dengan perasaan cinta,fitrah manusia di cintai dan mncintai kan????setuju x???namun batasan dlam Islam mesti di lihat yang utama...adakah cinta itu wujud antara lelaki dan perempuan saja??salah kah cinta itu untuk sesama jenis...hmmm...brtambah complex ni...meh kita tgk ukhwah plak...nampak ukhwah lagi indah..UKHWAH ialah tautan hati yang diikat dengan rasa kasih dan tunduk pada ilahi,apabila aku melihat shabatku sebenarnya hati ini sangat gentar dan takut pada Penciptanya,itulah hakikat ukhwah,best kan...LAWAN lak camna...???rasanya sal lawan ni suma org sedia maklum kot noh...lawan ni selalunya ada pada teman tapi mesra mungkin,kawan,rakan dan seangkatan dengan nya..bagi kita mereka lah teman tempat kita mngadu,namun di pihak depa plak hanya bleh mnjadi teman ditika senang ja,tika ssh tiada siapa yang menghiraukannya.Lawan xsemestinya musuh tapi lawan dalam konteks ni api dalam sekam..lebih kurang hipokirit r..byk kawan camtu zaman sekarang  ni,ssh r nk cari SAHABAT SEJATI….tapi yang paling utama ialah kefahaman dan peneriamaan diri kita terhadap org lain...ntah la,byk dah pengalaman sal hal ini..

“Sesungguhnya Allah membela orang yang beriman. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur.” (Al-Hajj : 38)

Kadang2  yang kita cinta tu belum tentu jadi sahabat atas landasan ukhwah sebenar,dia bleh jadi lawan yang pada nulanya sayang berubah menjadi benci sangat2...kadang2 sahabat leh jd cinta dan cinta jgk leh jd sahabat...unik kan ukhwah ni,tapi nk fahamkan org tu ssh...Bagi aku, sahabat ni adalah cermin bagi sahabat..bila kita tgk dia wat salah kita leh direct fire ja dan dia lak senang ja nk trima…sbb apa???sebab kita tgk diri kita xelok mesti kita nk ubah…macam kita tgk jerawat kt cermin r,mesti kita rasa malu nk kuaq umh kan,tambah2 lak klu jerawat baru nk tumbuh,then mesti kita picit kan…sakit x time picit tu???sakit kan…So, samalah macam berukhwah, sahabat jay g nmpak kesalahan kita,then bila difire,sepatutnya kita berterima kasih dan try untuk ubah diri kita...ni tak,kita selalunya jadikan sahabat tu untuk kita menerima pujian ja,bila dikeji trus brmasam muka..klu nk kuaq jln2 baru nk tya sahabat,Cantik x baju aku???Sama x tudung aku??waktu tu bleh plak kita jdkan sahabat sebagai cermin kan…tapi untuk reality sebenar???hmmmm…blum tentu kita bleh…Aku suka klu ada org dating depan2 dan keji aku,marah aku,kutuk aku…sebenaqnya dia tu lah sangat mnyayangi aku…care pasal aku…UKHWAH..camna pun xkan leh putus,ukhwah ISLAM tu ttp ada…

‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’

‘Sahabat adalah bukan orang yang berada disisi kita ketika kita dalam kebahagiaan saja, melainkan dia berada di sisi kita, di hati kita untuk selamanya (forever in friendship). ‘

‘Sahabat adalah orang yang akan menangis di kala merasakan kesedihan kita dan dia akan tertawa di kala melihat kita bahagia. ’

‘Sebaik-baik teman itu adalah yang menunjukkan kita pada kebaikan.’

 

Namun,

‘Sayanglah sahabatmu berpada-pada kerana jangan sampai satu hari kamu akan benci padanya. Sayang tertinggi adalah pada ILAHI.’

‘Tanpa persahabatan hidup kita akan terasa gunda gulana dan resah gelisah, hidup hanya seorang diri.’

 

UKHWAH ni indah,namun apabila ukhwah ni disalah guna,punah lah ia….Kekerapan SMS,Call,YM dan seangkatan dgnnya xbrmakna ukhwah tu utuh,kadang tu tak brhubung langsung pn xpa…yang penting di hati masing2 tahu…sekali brjmpa rasa rndu yang teramat2..rasa nak peluk xmau lepas…bkannya perlu kerap brhubung baru dikira kita ni brukhwah..bila jauh kira xdak lah ukhwah,tinggal kuah…kefahaman ni perlu dihapuskan…ukhwah ni xperlu di kongkong,orang yang kita sayang sepatutnya kita lepaskan,wat lah apa yg dikehendakinya,namun kita masih mengetahui apa yg dilakukannya tu baik untuk dirinya dan menegur bila ada salah…hmmm..unik ukhwah ni sebenaqnya tapi sesetngah org yang xfhm ukhwah ni,ia akan jd susah dan mnyusahkan..


Perkara-perkara untuk kita memantapkan lagi ukhwah kita dalam bersahabat

1)  Mengenali kawan-kawannya, ahli keluarganya dan ibubapanya.

2)  Tidur dengannya dirumahnya ataupun sebilik dengannya.

3)  Menziarahi ahli keluarganya or ibubapanya dirumah.

4)  Makan dan solat berjemaah/bersama-sama.

5)  Bila dah berkahwin plak,mmperkenalkan suami/isteri kpd sahabat.


5 perkara ni klu kita wat,insyaAllah ukhwah kita mesti indah….rasa iktan hati kita teguh…bukannya ssh kan…Dalam bersahabat ni sama lah macam kita nk kawin,kita hendaklah memilih yang terbaik,supaya dia bleh trima kita dalam keadaan baik ataupn buruk…klu dial eh trima kita,secara automatiknya dia kena terima saudara-mara kita,adik-beradik kita,kawan2 kita,dan sebagainya yang rapat dengan kita…bknnya kita bersahabat dengan dia sorang ja but yang disampingnya kita xmau amek tau…dah xindah la ukhwah right???itulah unik nya ukhwah bila suma orang faham konsep sebenaq…sebab tu lah dalam ISLAM sangat menekankan isu ukhwah ni..kerana dengan ukhwah ni kita akan saling melengkapi dan yang paling penting perkenalan dan persahabatan kita jadi meluas…sebab apa,kawan dia kawan kita jugak,adk bradik dia adk bradik kita jugak,mak ayah dia mak ayah kita jgk…best kan,byk kawan,byk sedara,byk adk bradk,baru la kita xkan rasa sunyi….sekali lagi,INDAHKAN UKHWAH???

“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).


Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.

Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.

Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah: Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.

 

Hati-hatilah memilih sahabat, kerana sahabat boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Bersahabatlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.

 

3 comments:

N u r ! said...

yup..
betul3..
punya satu sahabat sejati lebih berharga dari 1000 sahabat yang mementingkan diri sendiri..
dalam masa kejayaan, sahabat2 kenal kita. tapi bila dalma kesusahan, kita kenal sahabat2 kita..
ukhwah nie indah kalau suma keranaNya
:)

Musafir Sepi said...

Alhamdulillah...

Anonymous said...

ape yg penting..niat kita berukhwah..ttp kan niat kerana-Nya..indah lah ukhwah 2,xkre dgn siape n d mna kte bertapak..i'm trying to be a good sahabat..