Saturday, May 29, 2010

Indahnya Ciptaan Ilahi


Kali ni berkisar tentang ciptaan Allah plak…apa yang anda dpt lihat???dasar pokok ni seperti jari manusia kan…anda leh cuba bentuk kan jari anda mengikut bentuk batang pokok ni…Subhanallah…sama kan,klu dilihat betul2,saya terfikir macam mana pkok ni leh tumbuh subur,pokoknya tinggi dan rimbun walaupn batangnya macam nk tumbang ja,itulah kuasa Allah....namun,pokok ni tetap bersyukur dan tetap terus berzikir mensyukuri nikmat ilahi…

Ingin aku kongsi sebuah cerita…semalam aku handle satu kem remaja,selesai aku memberi  pengisian ada seorang peserta bertanya tentang couple…huh..aku sgt suka akn soalan itu,dia mmg tidak puas hati bilamana aku mngatakan yang couple tu haram,dia tetap brhujah dengan ku,sekali lagi dia tya dalam gaya bahasa yang lain tapi maksud yang sama…xboleh ka couple???betul ka haram???klu couple cara Islam???hehehehe…aku geli hati,then aku memberi  situasi padanya…ok dik,contoh la adk couple dgn abu,tep2 ari adk mskol dia gerak wat qiamullail,igtkan dia tntang solat,bg msg2 agama berbntuk muhasabah kononnya bercinta ikut agama la tu…mcm tu yer dik???aku brtanya,dia pn anggk..then aku tya lgi,sampai bila nk saling menggerak wat qiam…selamanya,klu adk xleh solat cmna,nk bgn jgk gerak cik abg tu???adk tu pn jawab,eh,saya xpenah pggl dia abg ka,sayang ka,apa ka yang bleh mngndang kea rah maksiat…wah bgusnya adk ni…aku kata mmg adk ni pndai la bercouple cara Islam..aku try menyelami hatinya,dia senyum malu2,kiranya bleh la cm2???aku pn smbung…xboleh dik,hokum tetap hukum,haram tetap haram,aku bertegas skit…ok berbalik pada tadi,klu adk xleh solat tetiba adk tido terlajak sampai xsmpat gerak dia qiam,bukan sehari tapi dah sampai tahap jarang2,mula2 ja di awal percintaan ja leh istiqomah…dah lama-lama xleh maintain,abu mesti tertanya2 kan,mesti trnanti-nanti kan,mana msg mak we aku ni,xgerak aku pun arini,klu sehari cmtu,esk pn cmtu gak…lama2 msti timbul perasaan rndu dalam hati abu kan,dah rndu msti la ada rasa sayang kan…perasaan tu apa dik???bukan mngundang ke arah maksiat ke???bila dah rndu,lama2 nk jmpa,dah jmpa pgg skit2,pastu three,four n five…kmudian buang anak merata2….so,apa kesimpulannya???hmmm…cara slam bukan mcm tu…salah konsep tu dik…adk tu trmenung…btul jgk katanya…sebab tu lah dalam Al-Quran kata dah:

Allah swt berfirman: 

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (QS al-Israa’: 32)

dalam Quran kata bukan xleh wat zina,hampir pn xleh,couple tu bawa diri menghampiri zina la dik…klu putus cinta nk bunuh diri lah,apalah..sapa yang susah,family jgk,mak ayah jgk..kan??sedangkan knal dengan abu tu bru 3tahun,mak ayah jaga kita bapa taun dah…fikirlah dik..kawan2 yang baca blog ni pn ,mari sama2 kita fikir…cuba relatekan crita ni dgn pokok diatas…kita diberi nikmat macam2,kesempurnaan macam2 tapi apa yang kita bagi kt Islam???apa yang kita bg kt Allah??sedangkan pokok ni setiap saat leh bertasbih kt Allah..kita wat apa???seronok bercouple???tgk TV??buat benda lagha???sikit pn xrasa hamba kt Allah..

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat)”. (Ibrahim:34)

Kadang-kadang tu bongkak plak,rasa diri tu hebat…hmmm..lupakan lah,sehebat mana pn kita,bila solat ttp kita tunduk pdNya jgak,xyah nk ego lah,xyah bongkak…sama2 bermuhasabah,bersihkan hati,ikhlaskan niat dalam melakukan sebarang pekerjaan…igt Allah sentiasa bersama kita,klu kita tolong agama Allah,Allah akan tolong kita…okey???

“Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.” (Ali-Imran: 85)

4 comments:

N u r ! said...

klu niat baik pun dalam berkapel tu..
niat tak pernah halalkan cara.
yang batil tetap batil.
yang haq tetap haq.
right?

Musafir Sepi said...

yup...tepat sekali..klu bab hukum mmg xleh pertikai,hujah cmna pn hukum tetap haram,matlamat xmghalalkan cara..btul2.

N u r ! said...

ermm..btul2. :)

Anonymous said...

nice story...input2 yg sgt brguna...thanks..keep it up..