Sunday, May 30, 2010

Mencari Remaja Mulia dan Hebat

Susah klu kita nk cari remaja yang hebat sekarang, yang lalai banyak. Sedangkan Allah suka pada remaja atau orang muda yang bertaqwa. Ni tak,nk tnggu tua bru nk bertaubat, dah xdak tenaga baru nak brubah, time sihat seronok berfoya-foya..mmg la kita tahu Allah maha penyayang lagi maha pengampun tapi kita wat main2 ja. Cuba kita letak diri kita sebagai pencipta, kita cipta robot untuk wat air kt kita setiap pagi but once dia xbuat air kat kita mesti kita berasa marah dan melenting kan…hmmm…tapi jgn samakan kita dengan Allah lak,itu hanya sebagai contoh,plis jgn salah tafsir..

Sabda Rasulullah SAW dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Ya’la :

“ Sesungguhnya Allah SWT sangat kagum pada pemuda yang tidak ada baginya masa muda( waktu bergembira dan bersuka ria) .”

Siapa pemuda yang hebat yang kita ingin miliki? Hari ini kita kehilangan tokoh-tokoh keperibadian yang boleh menjadi contoh kepada masyarakat. Lihatlah remaja yang ada. Hanyut dibuai mimpi-mimpi palsu dan tenggelam dalam gelora nafsu yang sentiasa menipu. Lalai dengan hiburan dunia yang melampau, dengan Akedemi Fantasia nya,Mentor lah…macam2 yang melalaikan remaja.

Kita inginkan pemuda seperti  Mus’ab Bin Umair yang teguh mempertahankan keyakinannya walaupun diancam oleh Ibunya yang dikasihi. Kita hajatkan susuk tubuh pemuda umpama Bilal Bin Rabah yang tabah menghadapi segala ujian dan seksaan hebat oleh pihak Kafir Musyrikin. Kita idamkan pemuda yang berpandang jauh dan hebat kepimpinan seperti Sallahudin Al-Ayubi yang Berjaya menawan kota empayar musuh Islam. Kita impikan pemuda yang hatinya sebersih Hassan Al-Banna yang memimpin Gerakan Islam yang hebat di usia yang begitu muda.

Wahai remaja mulia? Di mana kalian ketika ummah ini benar-benar memerlukan kalian?Nilai lah diri kita sendiri wahai remaja-remajaku….Bersediakah kita jika bumi Malaysia ini dijajah semula??

 

Semuanya tidak mustahil selagi ISLAM tidak tertegak dimuka bumi. Renungkanlah.

No comments: