Thursday, August 19, 2010

Hati yang degil

Hati...dalam bahasa arab panggil Qalbu.

"Sesungguhnya dalam badan manuasia ni  ada seketul danging,bilamana daging itu elok maka elok lah keseluruhan manusia itu namun jika sebaliknya maka buruklah manusia itu,daging itu adalah HATI."

Beza lelaki dan perempuan adalah mempunyai rahim...sebab tu lah perempuan ni penuh dengan sifat penyayang tapi sayang tu bukan pada lelaki yang bukan muhrim atau ajnabi tapi pada Allah yang paling hakiki...Aku hairan wanita zaman sekarang, mempunyai hati yang sangat degil,degil dalam pelbagai bentuk....

Manusia yang banyak menangis adalah manusia yang mempunyai hati yang lembut dan mudah dibentuk...Bilamana disebut padanya Allah,dia takut dan gentar akn sEksaan neraka terhadap dirinya yang penuh dengan dosa, namun wanita sekarng sangat mudah menangis sebab sedih akan artis kesayangannya terkeluar daripada Akademi Fantasia,nangis sebab boyfriend dia demam,sakit,nangis sebab kena tinggal oleh pakwe,nangis sebab macm2 la sebab dunia....hey,xpikir ka sapa yang bagi air mata tu??xmalu ka guna air mata yang Allah bagi untuk org len bukan untuk Allah...???ish...aku geram betul dengan org macam ni...xsedaq2..

Hidayah Allah akan bagi kat org yang Dia nak ja,so,klu kita  xusaha untuk dapatkannya xkan Allah nk bagi senang2 ja. Kita hidup kat dunia ni pun pinjam yang Allah PUNYA, pikir la...????hati tu jangan keras sangat,jgn pikir nak seronok ja kt dunia ni,Allah tgk semua benda yang kita wat...org bukan Islam sentiasa berusaha menjatuhkan kita tapi kita yang Muslim ni dok lalai dengan keseronokan dunia ja,yang remaja nya dok asyik dengan couple ja....sampai dalam blog pn nk tayang gambaq pak we dia,klu elok xpa gak,buh gambaq akad nikah ka...ni buh gambaq dok dekat2,belaga pipi...pikiaq cantik ka???buat org kata ja...org yang kata xdosa coz dia yang wat bagi org kata kt dia...mmg patut pn...

Pikir la, nk jadi camna generasi akan dtg klu remaja sekarang akhlak ranap,hancur...nak jadi pa Islam akan datang...???semuanya kena tgk hati kita,Allah bagi kita ada perasaan untuk sentiasa menginsafi dengan setiap apa yang kita lalui...klu dah tau diri tu degil,keras pala,hati batu...UBAH la diri,xkan yang tu pn nk org ajaq...

Kita ni dalam beribadah kadang2 kena paksa,kena hipokrit...org selalu kata, watpa wat ibadah klu terpaksa,pura2,bukan dapat apa????sapa kata xdapat apa????manusia ka bagi pahala dosa???org yang kata...dalam Quran xkata pun...biar kita mula dengn xikhlas,paksaan,hipokrit...lama2 jadi ikhlas la...hati tu kena paksa,baru la lama2 dia lembut,klu asyik dok ikut hati kata pa ja baru nak wat,tu yang semakin hari semakin lalai...hati kita,kita la kna ajaq...bukan hati yang ajaq kita...tu nafsu sebenarnya...sebelum ni dah terang kan pasal nafsu,so,pikiaq sendiri r....

Ubah2 la perangai tu klu dah tau diri tu buruk...orang pn makin lama makin benci,bukan nya makin sayang,seronok ka hidup ni ramai orang benci....???

Sempena Ramadhan ni,ubah la...Ramadhan ni bulan madrasah,bulan mendidik(tarbiyah)..so,tarbiyah la diri sendiri...xdak sapa leh ajq kita klu kita xmau blajaq...diri sendiri kna ajaq diri sndiri.Klu lah ni adalah Ramadhan terakhir tapi kita sia2 kan...ruginya kita...kan2..??tambah2 lak ramadhan ni kita wat maksiat,kuaq berdua2an kononnya nk buka posa sekali ngn pakwe kita..blatih la konon nk kawin nnti...xyah la...wat penat ja posa tapi dpt penat dan letih tambah lagi ngn dosa...

Teringat satu benda....maksiat hati,antaranya :

1- Melihat aurat orang lain walaupn sesama jantina.

2-Megumpat.

3-Mengeji dan mengata orang lain.

4-Bila melihat maksiat depan mata,rasa seronok dan teringin nak wat gak.

5-Bila tengok org terlintas dalam hati mengeji dia...Dosa

6-Menggelarkan orang lain dengan nama yang tidak elok.

 

So,sama2 kita tarbiyah hati yer...insaf2 la...umur makin meningkat,xkan dosa pn nk meningkat ikut umur...bagi la pahala lak laluan nk ada dalam buku amalan kita...

Sebagai renungan......

"JANGAN IKUT HATI COZ KLU IKUT HATI LAMA2 MATI, IKUTLAH IMAN LAMA2 BERIMAN...INSYAALLAH"

1 comment:

mahfudz said...

subhanallah...kebetulan sangat...cerita pasal uwais same dengan tazkirah after d terawikh...on malam ke sepuluh.....